Helios Solutions

loading icon
Slide backgroundimage
Raja Speet
project managers
Jouw project managers in India
helpen de communicatie en culture
barrières te overbruggen
Bastiaan Terhorst

10 dodelijke fouten die mobiel E-commerce redesign inspanningen vernietigen

5 min. read time

10 dodelijke fouten die mobiel E-commerce redesign inspanningen vernietigen

Beschouwt u mobiele telefoons nog steeds als een aanvullend medium op uw commercie? Zo ja, dan is er geen twijfel over mogelijk dat veel business verloren gaat naar uw concurrenten. Ontwikkelingen in mobiele technologie tezamen met de toenemende afhankelijkheid van uw klanten aan smartphones, heeft geleid tot een grote toename in mobiele transacties. Het is daarom zeer cruciaal om een uitzonderlijke mobiele ervaring te creëren voor uw E-commerce winkelbezoekers. Enkele dodelijke fouten die u moet vermijden wanneer u uw mobiele E-commerce website ontwikkelt:

1. Niet nadenken over een responsive ontwerp

Tegenwoordig is het hebben van een responsive website geen optie meer, maar een absolute noodzaak. Met een responsive design hoeft u geen aparte, mobielvriendelijke website meer te ontwerpen: een responsive website detecteert de schermgrootte en- stand van uw bezoekers en past de inhoud hierop aan. Bovendien geeft dit betere resultaten in Google, aangezien Google twee pagina’s met identieke filtert wanneer hiernaar wordt gezocht door bezoekers.

2. Onoverzichtelijke startpagina

Uw startpagina is doorgaans het eerste wat uw website bezoekers zien. Het is dus belangrijk het meeste uit deze kans te halen om een blijvende goede eerste indruk achter te laten. Onze webdesign experts raden aan uw startpagina te ontzien van onnodige dingen zodat uw bezoekers blijven terugkeren naar uw website. Bijvoorbeeld kan het gebruik van teveel verschillende lettertypen, afbeeldingen of teksten een chaotisch beeld geven van uw website. Ook vergt dit creativiteit, aangezien schermgroottes van mobiele telefoons slechts een fractie zijn van desktop- en laptopschermen. Met andere woorden zal u dezelfde informatie moeten overbrengen met minder, alleen essentiële design elementen.

3. Moeilijke navigatie

Heeft u ooit een website bezocht waarop weblinks moeilijk te vinden en buttons nauwelijks zichtbaar zijn? Hoe zou u deze ervaring beschrijven in één woord? Frustrerend, toch?! Stel: uw bezoekers komen op uw website om naar bepaalde producten of informatie te zoeken en de buttons staan op de verkeerde plek. Zouden deze bezoekers op uw website blijven? Het is daarom uiterst belangrijk de navigatie op uw website makkelijk en intuïtief te maken met textuele beschrijvingen voor alle links en ALT-tekst voor afbeeldingen. Vergeet niet uw navigatie te condenseren zodat dit gemakkelijker wordt voor mobiele klanten om te gebruiken. Uw site te laten ontwerpen door een ervaren E-commerce ontwikkelaarsbureau kan u zeker helpen aan een professionele uitstraling van uw website.

4. Niet kunnen afrekenen als gast

Met een guest-checkout-optie kunnen bezoekers van uw site aankopen doen bij uw e-winkel zonder zich aan te hoeven melden voor een account. Aangezien veel klanten het geduld niet hebben om  een formulier in te vullen voorafgaand aan de aankoop, kan het ontbreken van deze optie ervoor zorgen dat klanten uw webwinkel voortijdig verlaten. Het afrekenproces zal zo snel en gemakkelijk mogelijk gemaakt moeten worden om klanten aan te moedigen het afrekenproces te voltooien. Mobiele klanten hebben altijd haast. Het besparen van tijd voor uw klanten creëert waarde en verhoogt de kans op terugkeer naar uw website.

5. Teveel informatie vragen van gebruikers

Door hoeveel pagina’s moeten uw bezoekers gaan op uw E-commerce website? Hoeveel formulieren moeten er ingevuld worden voor registratie? E-commerce giganten zoals Amazon hebben de lat al hoger gelegd wat betreft customer experience. Wanneer u niet in staat bent een gestroomlijnde ervaring te bieden aan uw bezoekers, die surfen via smartphones of tablets, zullen uw klanten hoogstwaarschijnlijk overstappen naar uw concurrenten. Probeer de formulieren beknopt te houden om bezoekers aan te moedingen om check-outformulieren in te vullen en conversie te stimuleren. U zal ongetwijfeld weten dat typen via touchscreen van smartphones erg log is.

6. Geen juiste call-to-action

Houd uw call-to-action (CTA) vetgedrukt, specifiek en boven de vouw. Probeer het conversiepad smooth te maken voor uw mobiele gebruikers en overweeg om snelle koop buttons toe te voegen om het aantal clicks tot betaling tot een minimum te beperken. Waarom zou u geen CTA  zoals “toevoegen aan winkelmand” toevoegen op de pagina met zoekresultaten? Dit bespaart veel clicks en verkort het pad voor uw mobiele klanten. Probeer de urgentie van uw klanten af te dwingen en moedig hen aan om de gewenste actie te ondernemen door op de button “nu kopen” of “toevoegen aan winkelmand” te klikken. Vergeet niet dat user experience een cruciale factor is die bepaalt hoe lang uw klanten op uw website blijven. Maak de CTA-button daarom thumb-friendly: groter en met kleuren die contrasteren met de achtergrond.

7. Logo niet gekoppeld aan startpagina.

Heeft u ooit geprobeerd terug te gaan naar de startpagina door op het logo in de linker bovenhoek van een mobiele pagina te klikken? Hoe zou het voelen als dit niet werkt of als de link niet beschikbaar is? Teveel clicks die nodig zijn om een enkele actie uit te voeren zijn uiterst frustrerend voor een mobiele gebruiker. Als u uw klanten niet hetzelfde wilt laten voelen, koppel dan uw logo aan uw startpagina en zorg dat het werkt. Bezoekers houden ervan om met één enkele click terug te kunnen gaan naar uw startpagina.

8. Inconsistentie in user interface

Alles wat teveel is heeft een schadelijk effect. Dit geldt ook voor webdesign. Teveel elementen op een pagina of teveel creativiteit dat resulteert in verschillende ontwerpen voor elke afzonderlijke pagina binnen een website, kunnen verwarrend en vervelend zijn. Uw websitebezoekers zouden zich verbonden moeten voelen en kunnen relateren aan uw website. Hoe aantrekkelijk uw site ook is: als het gehele uiterlijk niet consistent is, zal dit uw klanten verwarren en hen ervan weerhouden te verbinden met uw merk. Dus: als u een geweldige user experience wilt creëren, moet de klant centraal staan in uw ontwerp. Dana Chisnell omschrijft dit perfect: “Want users to fall in love with your designs? Fall in love with your users.”

9. ongestructureerde en irrelevante inhoud.

De inhoud van uw website speelt een cruciale rol in het genereren van website verkeer. Hoe goed uw inhoud is gestructureerd, bepaalt hoe succesvol uw website wordt. Ja, Google algoritmen gaan gemakkelijker door een gestructureerde inhoud. Bovendien kunnen gepaste titels, koppen, subkoppen, paragrafen, opsommingstekens en keywords uw mobiele gebruikers helpen om snel door uw pagina’s te bladeren. Dit wordt gewaardeerd door uw klanten en resulteert in terugkeer naar uw website voor meer relevante zaken. Relevante, consistente, gestructureerde en nieuwe inhoud op uw website helpen u om hoger in zoekmachines te verschijnen. Dit is van groot belang voor uw bedrijf. Houd ook rekening met voldoende witregels tussen uw tekst en afbeeldingen, door de juiste marges toe te voegen.

10. Geen tests uitvoeren

Het herontwerp van uw website is nu voltooid en u heeft een geweldige mobiele E-commerce website ontwikkeld. Wanneer u dit echter niet meerdere keren test op verschillende apparaten, kan dit schadelijk zijn voor de gezondheid van uw website. Onze E-commerce ontwikkelingsexperts zorgen altijd voor tests met betrekking tot toegankelijkheid, functionaliteiten, responsiveness en meer. Zo kunnen eventuele problemen voorafgaand aan de lancering van uw website aan worden gepakt en worden verholpen.

Nu is het aan u!

Werkt uw E-commerce website goed op mobiele apparaten? Vergeet niet om de bovengenoemde fouten mee te nemen in het herontwerp van uw E-commerce website. U kunt ook met onze experts praten: zij kunnen u voorzien van efficiënte oplossingen. Zou u onze lezers willen helpen met wat meer algemene fouten? Laat het ons weten en plaats uw opmerking hieronder.

Related Articles

M-commerce stats, feiten en trends om u vooruit te houden in 2018 [Infographic] – Helios Solutions

  • April 13, 2018

Vandaag de dag draait winkelen om online winkelen, in hoge snelheid en slechts één klik verwijderd van het comfort van […]

4 handige tips om uw mobiele conversies voor E-commerce te optimaliseren

  • December 15, 2017

De E-commerce-industrie heeft in de loop van de jaren een fenomenale groei doorgemaakt en de wereldwijde E-commerce omzet wordt dit […]

Magento vs. Shopify: welke past beter bij de ontwikkeling van uw E-commerce?

  • November 13, 2017
  • 5 min. read time

Het juiste platform kiezen om uw online winkel te runnen is een ware uitdaging in een competitief segment als E-commerce. […]

Leave Comment