Helios Solutions

loading icon
Slide backgroundimage
Raja Speet
project managers
Jouw project managers in India
helpen de communicatie en culture
barrières te overbruggen
Bastiaan Terhorst

Hoe AI een cruciale rol kan spleen bij het waarborgen van klantensucces?

Leveraging-AI-for-better-customer-success

Als we zeggen dat uw klanten de hartslag van uw bedrijf zijn, vindt u het dan overdreven? Dat is het niet! Dit komt omdat de relatie tussen klant en bedrijf rechtstreeks verband houdt met verkoop en inkomsten. Geen wonder dat bedrijven investeren in het ontwikkelen en onderhouden van een gezonde klantrelatie.

Vandaag hebben we het over klantensucces vanuit het perspectief van een software ontwikkelingsbedrijf; wat het is, waarom het cruciaal is en hoe AI een beter klantensucces kan garanderen. Dus laten we beginnen!

Wat is klantensucces?

Klantensucces betekende in het algemeen iets doen dat de klant blij maakte. Maar vandaag de dag is het een bedrijfstermijn geworden. In de IT-industrie betekent het uw klanten helpen zich aan te passen aan alle producten of technologieën die zij bij u kopen. Dit betekent dat het gebruik van deze softwareaandelen moet worden uitgebreid met meer functies en mogelijkheden om hen te helpen de waarde te halen uit wat ze van u hebben gekocht.

Met andere woorden, het succes van de klant heeft alles temaken met het nakomen van de belofte die u aan de klanten heeft gedaan toen zij uw producten kochten. Hoewel het zijn oorsprong vindt in de Software-as-a-Service (SaaS) -ruimte, zijn andere bedrijven ook begonnen het potentieel ervan te herkennen en te omarmen.

Quote

3 meetwaarden voor klantensucces

Hier zijn drie primaire statistieken waarmee u het succes van uw klanten kunt meten:

1. Gebruik van het product

U zou de antwoorden op deze vragen moeten vinden. Wie gebruikt het product? Wanneer gebruiken ze het? Welke functies van producten gebruiken ze? Welk percentage van de mensen gebruikt die producten?

2. Klanttevredenheid

Klanten communiceren vaak met u. Via sociale media, ondersteuningsfora, of via elke andere interactie kunt u nu gemakkelijk het sentiment van uw klanten meten.

3. Retentie en inkomsten

Het kan worden gemeten aan de hand van twee statistieken: (i) churn en (ii) dollarretentienummer. Churn is de maatstaf van klanten die bij u blijven of vertrekken. Het dollarretentienummer gaat over het feit of de dollars groeien of niet groeien in de loop der tijd.

We krijgen het grootste plezier wanneer onze klanten onthullen dat hun interactie met ons veel beter was dan ze hadden verwacht. Ons team van software ontwikkelings deskundigen heeft zich vaak verheugd wanneer onze ingezette producten de klanttevredenheid hebben overtroffen.

Waarom is klantensucces belangrijk?

In tegenstelling tot het traditionele bedrijfsmodel, eindigt de rol van marketeers vandaag niet bij het sluiten van een deal. Hun verantwoordelijkheid strekt zich echter uit tot het zeker stellen dat de klanten de beloofde zakelijke voordelen behalen.

Deze bedrijfsstrategie staat bekend als klantensucces. Dit is belangrijk omdat als u ervoor zorgt dat klanten succes hebben, dit een positieve impact heeft op uw bedrijf.

Gelukkige en succesvolle klanten voeren niet alleen herhaalaankopen uit maar brengen ook nieuwe klanten via verwijzingen.

1 (21)

Bovendien is klantensucces cruciaal voor het succes van uw bedrijf omdat het de volgende voordelen biedt:

  • Klantenbehoud
  • Winstgevendheid
  • Klantenwerving
  • Churn reductie
  • Merkpromotie

Hoe AI een cruciale rol kan spelen in klantensucces?

Inmiddels heeft u begrepen hoe belangrijk klantensucces is voor uw bedrijf en hoe het succes van uw bedrijf er in hoge mate afhankelijk van is. Daarom worden bedrijven bewust agressief om te concurreren voor klanten. Dankzij de opkomst van kunstmatige intelligentie, maken ondernemingen gebruik van AI voor het behalen van efficiëntie in verschillende zakelijke functies; u kunt deze technologie ook integreren om een beter klantensucces te waarborgen en de volgende voordelen te benutten:

Richt u effectief op klantervaringen

new-target-customer-experience

De technologische vooruitgang van vandaag zorgt ervoor dat elke klantactie wordt vastgelegd als gegevens, vanaf het genereren van leads tot het kopen of verlaten van de website. Deze gegevens worden gebruikt om aankooppatronen, voorkeuren en gedrag van klanten te analyseren.

Met behulp van machine learning kan AI betrouwbaardere resultaten opleveren naarmate u meer gegevens invoert. Deze hoeveelheid gegevens kan ook worden omgezet in een systeem van intelligentie dat het verbeteren van de klantervaring vergemakkelijkt.

Zodra u de gebieden identificeert waar u de meeste en minste interacties ontvangt, kunt u de uitkomsten verbeteren door persoonlijke ervaringen aan te bieden in de zwakkere gebieden van uw website en de vruchtbare gebieden te onderhouden.

AI kan u helpen om de ervaringen van uw klanten te vergroten door de beste gegevens te selecteren die het verzamelt in de loop van zijn dagelijkse activiteiten. En u weet dat focussen op klantervaring van cruciaal belang is voor het behalen van beter klantensucces.

2 (2)

Behaal klantensucces met AI-enabled CRM

U kunt zeggen dat klantensucces een integraal onderdeel is van Customer Relationship Management (CRM) en dat de komst van AI in het CRM-platform u kan helpen om meer klantensucces te behalen. Hier leest u hoe AI-enabled CRM kan helpen bij het beheren van klantensucces:

Het helpt u bij het stroomlijnen van procedures met betrekking tot klantenservice door deze te organiseren en zo een effectieve afhandeling van klanten en prospects te waarborgen. AI zorgt ervoor dat gegevens- die voorheen werden genegeerd door traditionele CRM’s- correct worden gebruikt om nieuwe ideeën te genereren.

AI-enabled CRM biedt eindeloze mogelijkheden voor klantensucces. Dit is aanwezig met de beschikbaarheid van hoger niveau van competentie, zoals geavanceerde algoritmen en rekenvaardigheden,  gepresenteerd door AI.

Verschuiving van klantondersteuning naar klantensucces met slimme chatbot

AI-powered chatbots herdefiniëren de klantervaring in veel bedrijfstakken en spelen een belangrijke rol bij de overgang van klantenondersteuning naar klantensucces. Hier leest u hoe:

  • Chatbots kunnen omnichannel-ondersteuning bieden door conversaties te verenigen op verschillende platforms die klanten gebruiken tijdens hun customer journey.
  • Met chatbots kunt u klantenservice leveren die altijd “aan” staat en die als AI-powered chatbots een consistente service bieden, 24 uur per dag en 7 dagen per week, zodat de klant 24 uur per dag succesvol kan zijn.
  • Omdat chatbots triviale problemen oplossen, kunt u uw klantvertegenwoordigers beter gebruiken voor het oplossen van meer gecompliceerde problemen.
  • U kunt de hele customer journey volgen, van het begin tot het einde, zonder enige inmenging, omdat chatbots hun toegewezen taken uitvoeren.

Slimmer kennismanagement

Een rijke en adaptieve kennisbasis is van cruciaal belang voor een beter klantensucces. AI-tools kunnen de effectiviteit van uw klantensuccesmanagement verbeteren door het kennismanagement als volgt aan te vullen:

  • Schakel teamleden in om eenvoudig door de details te navigeren die overeenkomen met vragen van klanten.
  • Identificeer en voeg nieuwe oplossingen toe voor problemen met behulp van relevante optionele methoden voor oplossing.
  • Wijs op de gebieden met betrekking tot producten die uw bedrijf niet meer levert.
  • Annoteer bestaande oplossingen voor nieuwe vragen als ze als relevant worden aangemerkt.
  • Beveel nieuwe potentiële oplossingen aan om de problemen op te lossen.

Verbeter automatisering van klantensucces

new-customer-success-automation (2)

De grootste uitdaging voor bedrijven van vandaag is het steeds hoger wordende niveau van klantverwachtingen. Om zowel aan deze eisen als aan de enorme hoeveelheid gegevens te kunnen voldoen, is automatisering onontkombaar.

Wanneer uw focus ligt op klantensucces en effectieve klantbetrokkenheid, kan AI u helpen tegemoet te komen aan de vraag naar autonome acties door middel van BIG data, slimme algoritmen en workflows.

  • De enorme hoeveelheid gegevens die bedrijven genereren door elke actie van klanten vast te leggen, stelt hen in staat om de aankooppatronen te ontdekken.
  • Met behulp van algoritmen kunnen ze de voorkeuren van de klant en mogelijke automatiseringsmogelijkheden voor het interpreteren van gegevens achterhalen.
  • Software voor automatisering van succes van klanten maakt het mogelijk klantcontacten op tijd vast te stellen, persoonlijke interacties met klanten te initiëren en proactieve acties te implementeren, rekening houdend met klantgedrag.

Conclusie

AI kan een revolutie teweegbrengen in het succeslandschap van klanten door deuren te openen voor nieuwe mogelijkheden, waaronder de mogelijkheden die in deze blog werden genoemd. Investeert u in klantensucces?

Een AI-enabled chatbot die is geïntegreerd in uw bedrijfssite kan een positieve stap zijn in de richting van het succes van klanten. Wilt u er meer over weten? Praat met onze web development experts!

U kunt ook de eerste zijn die een gezonde discussie over dit onderwerp op gang brengt door uw opmerkingen hieronder te laten. Blijf op de hoogte voor meer interessante tech-weetjes!

Related Articles

Hoe beïnvloeden Chatbots de online ervaringen positief?

  • March 28, 2018

Er is de afgelopen paar jaar een meedogenloze buzz rond chatbots geweest. Vandaag de dag kunt u er niet meer […]

Hoe de waarde in de gegevens van uw bedrijf te ontgrendelen met behulp van kunstmatige intelligentie?

  • March 27, 2018

Een onderneming heeft hedendaags een nieuwe uitdaging; samen met het beheer van financieel kapitaal, menselijk kapitaal en relatiekapitaal, moet het […]

Softwareontwikkeling Evolutie: Van Waterval tot Agile naar DevOps

  • July 25, 2017
  • 3 min. read time

Momenteel is de technologische industrie getuige van een reeks nieuwe instrumenten en methoden voor Software Development die als doel hebben […]

Leave Comment