Helios Solutions

loading icon
Slide backgroundimage
Raja Speet
project managers
Jouw project managers in India
helpen de communicatie en culture
barrières te overbruggen
Bastiaan Terhorst

Vier ontwerpbenaderingen om een uitstekende user interface (UI) te maken en uw merk te vestigen

5 min. read time

Vier ontwerpbenaderingen om een uitstekende user interface (UI) te maken en uw merk te vestigen

Uw website speelt een cruciale rol in het vestigen van uw merk: het is doorgaans het eerste wat uw klant ziet en waarmee uw klant in aanraking komt. Uiteraard wilt u dat uw website een goede en blijvende eerste indruk maakt, maar hoe kunt u dit bereiken? In deze blog bespreken we vier verschillende benaderingen met betrekking tot User Interface (UI) ontwerp die vaak worden gebruikt door onze front-end development experts. Deze zijn echter niet wederzijds exclusief.

Iteratieve benadering

Er is geen juiste manier of enkele standaard om een user interface te creëren. Als u een geweldige eerste indruk wilt maken op uw bezoekers die hen langer bij blijft, is er geen one-size-fits-all oplossing. In plaats daarvan moet uw aanpak meer iteratief zijn, waarin samenwerking de sleutel vormt. Het continu valideren van ideëen is de norm en een discovery phase is de manier om te beginnen.

Wat is een discovery phase?

In de ontdekkingsfase zal u in plaats van te vragen “wat willen we bereiken met dit ontwerp?”,  moeten vragen: “wat wil onze klant doen?” Deze aanpak vertegenwoordigt ook de doelen van uw bedrijf; het benadrukt dat een focus op klantbehoeften u kan helpen de lange termijndoelen van uw organisatie te bereiken. Trouwens, hoe zou u de gedachten van uw klanten kunnen kennen? Het antwoord is: gebruikersonderzoek.

Hoe verschilt gebruikersonderzoek van marktonderzoek?

U zult vast bekend zijn met traditioneel marktonderzoek dat is gericht op hoe u klanten kunt overtuigen om een aankoop te doen, door naar hun mening te vragen. Gebruikersonderzoek daarentegen, richt zich op het begrijpen van de behoeften van uw klanten. In plaats van bijvoorbeeld te concentreren op marketing personas, focusgroepen of demografische gegevens, zou u aandacht moeten richten op empathy mapping en customer journey mapping. Empathy maps worden niet gebruikt om uw publiek te overtuigen. Het wordt gebruikt om aan de behoeften van uw klant te voldoen. Bovendien leert u tijdens dit proces verandering te omarmen. Dit is niet alleen onvermijdelijk in design, maar ook wenselijk. Om echter verandering te omarmen zal u eerst een prototype moeten maken om dit te testen.

Een prototype maken

Voorafgaand aan het bouwen van een prototype, kunt u het ontwerp esthetisch benaderen. Hieronder wordt dit verder toegelicht. In een interatieve benadering is het prototype in feite een vloeiend concept dat ontstaat uit feedback van gebruikers, in plaats van alleen een technische specificatie. Het prototype wordt getest en geïtereerd en dit levert meer precisie op in het eindproduct.

Esthetische benadering

Vaak wordt onder esthetiek de visuals van het ontwerp verstaan. Echter bestaat esthetisch ontwerp uit meer elementen dan alleen visuals: het omvat in feite al onze zintuigen en is in feite een 4D-ervaring. Heeft u wel eens een goed verzorgd persoon gezien en gedacht dat hij of zij andere positieve kwaliteiten heeft los van de looks? Dit komt door een fenomeen dat het Halo-effect wordt genoemd. Hetzelfde geldt voor productontwerp. Producten die er goed uit zien, ziet men vaker als waardevoller en rijk aan functies. Onze web-design experts bij Helios zijn zich bewust van dit fenomeen en gebruiken daarom graag technologieën als Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) om vorm te geven aan meeslepende ervaringen. Esthetiek van visuals, geluid en materieel zijn belangrijke categorieën van esthetisch ontwerp. In het goed ervaren van esthetiek spelen smaak en geur ook een cruciale rol.

Waarom is esthetisch ontwerp belangrijk?

Hedendaagse consumenten verwachten standaard gebruiksvriendelijkheid en zoeken naar producten die meer zijn dan slechts bruikbaar en functioneel. Esthetisch aantrekkelijke ontwerpen reopen positieve emoties op bij gebruikers en zullen klanten sneller overtuigen. Bovendien maakt het mensen loyaler aan het merk en tolerant ten aanzien van bruikbaarheidsproblemen. Bij esthetisch ontwerp gaat het om het beïnvloeden van de gedachten van uw klanten, hoe ze zich voelen en hoe ze denken. Een vroege, goede indruk van uw product is immers van groot belang!

Minimalistische benadering

Bij een minimalistische benadering gaat het erom eenvoud te gebruiken om het zinvolle te benadrukken en elegantie in ontwerp te bereiken. Hoewel dit concept toepasbaar is in meerdere gebieden, bespreken we het hier in de context van ontwerp. Deze trend wordt veel gebruikt door aanbieders van web-development services, in het ontwerp van websites en mobiele applicaties. De volgende werkwijzen kunnen u helpen de belangrijkste punten van minimalisme te begrijpen:

Plat ontwerp

In moderne digitale producten is een plat ontwerp dat gebruik maakt van tweedimensionale visuele details in UI-elementen (zoals afbeeldingen, buttons, pictogrammen en illustraties) gebruikelijk. Dit komt doordat het er niet alleen mooi uitziet in verschillende resoluties en formaten, maar ook de visuele harmonie en bruikbaarheid van gebruikersinterfaces verbetert.

Monochrome of gelimiteerde kleurenpaletten

Kleur heeft grote potentie in het ontwerp van UI’s omdat kleur het vermogen heeft om zowel emotionele als informatieve koppelingen tot stand te brengen tussen uw producten en uw gebruikers. In de minimalistische benadering beperken web design experts hun kleurenpalet vaak tot monochroom, of een minimale set aan kleuren. Dit voorkomt dat gebruikers worden afgeleid van kernelementen, zoals de inhoud.

Keuze in typografie

Vaak wordt expressieve en dikgedrukte typografie gekozen en gebruikt als een essentieel visueel element. Naast dat het gebruikers informeert over de inhoud, verbetert het ook de visuele prestaties.

Elimineren van onnodige elementen

In de minimalistische benadering richten ontwerpers zich vooral op eenvoud en functionaliteit. Dit voorkomt dat aandacht van gebruikers wordt overbelast met decoratieve elementen. Zo helpen zij gebruikers te focussen op de kernfunctie en hun problemen snel op te kunnen lossen zonder te worden afgeleid.

Negatieve ruimte of witregels gebruiken

Het gebruik van witregels of negatieve ruimte is een belangrijk element in minimalistisch design. Het laat  de kernfuncties en belangrijke delen van een website opvallen door contrast en leesbaarheid te creëren.

Intuïtieve navigatie

Dit is het onderdeel van de minimalistische benadering met de meeste uitdaging: UI-ontwerpers willen alleen elementen weergeven die van groot belang zijn en tegelijkertijd zorgen dat gebruikers makkelijk vinden waarnaar ze op zoek zijn. Navigatie in de minimalistische benadering is vaak het meest bekritiseerde aspect. Echter zal u zeker eindigen met een goede gebruikersinterface wanneer UX centraal blijft staan in uw ontwerp.

Technische benadering

Het uiteindelijke doel van uw gebruikersinterface is om gebruikers een manier te bieden waarmee met het apparaat kan worden gecommuniceerd, niet? De technische benadering van UI-ontwerp gaat over hoe het bestuderen van human-computer interactie (HCI)  UI en UX design experts helpt om intuïtieve en betere manieren te creëren voor uw klanten om met computers te communiceren. In feite is deze discipline een combinatie van cognitieve wetenschap (hoe onze geest werkt) en engineering (hoe onze computer werkt). Deze discipline stelt in staat gedachten te begrijpen van gebruikers (hoe denken ze) en te begrijpen welke behoeften gebruikers hebben (wat ze willen). In essentie maakt HCI het mogelijk niet alleen het ‘hoe’ van de door hen ontworpen user-interface te achterhalen, maar ook het ‘waarom’. Bovendien kunnen ontwerpers gebruik maken van HCI-concepten zoals GOMS (Goals, Operators, Methods, Selection rules) om menselijke interacties met een computer in kaart te brengen. Dit model maakt het voor ontwerpers mogelijk de bruikbaarheid van een applicatie te meten en UI en UX te optimaliseren. Ook kunt u nadenken over hoe design thinking de bedrijfsresultaten van uw organisatie kan verbeteren.

Wrap up

In dit digitale tijdperk is de betere app een app die tegelijkertijd aantrekkelijk, gemakkelijk te gebruiken en effectief is. Met andere woorden: esthetiek en bruikbaarheid moeten perfect in balans zijn. Welke design aanpak sluit het beste aan op de behoefte van uw web development project? Laat het ons weten door hieronder uw opmerkingen achter te laten. Of start een gesprek?

Related Articles

In 2018 op zoek naar een efficiënte CMS? Dit moet je beslissen!

  • January 19, 2018

Het einde van het jaar is voor elk bedrijf een perfect moment om het jaar te evalueren, om lessen te […]

WordPress versus Drupal – Vind de beste CMS om je online presentatie te verbeteren

  • October 11, 2017
  • 3 min. read time

In dit tijdperk van digitale transformatie is een zakelijk imperatief voor elke onderneming een zinvolle en winstgevende online aanwezigheid. En […]

5 tips omgebruikersbetrokkenheidteverbeteren door menselijkegezichten in webdesign toe tevoegen

  • July 21, 2017
  • 3 min. read time

Stel je voordat je ondervreemden bent in eenvreemd land en je eenglimpkrijgt van je landgenoten; hoe voel je je? Hoewel […]

Leave Comment